Wat is een gezonde leefstijl?

Wat is een gezonde leefstijl? Bewust & Gezond vertelt u er graag meer over

U vraagt zich af wat een gezonde leefstijl is. Genoeg beweging, een gevarieerd eetpatroon en ontspanning. Dat is de basis voor een gezonde leefstijl. Roken en het overmatig nuttigen alcohol beïnvloeden uw leefstijl op een negatieve manier. Beweging is niet alleen goed voor een conditie, maar ook voor uw gezondheid. Op de lange termijn zorgt beweging voor een goede werking van de hersenen. Ons advies is om iedere dag minimaal een half uur intensief te bewegen. U kunt bijvoorbeeld gaan wandelen, fietsen, zwemmen of hardlopen

Minder zitten draagt bij aan een gezonde leefstijl

Heeft u een kantoorbaan en brengt u daardoor het grootste gedeelte van de dag zittend door? Ook op een vrije dag adviseren wij om niet te veel stil te zitten, maar om er lekker op uit te gaan. Sta elk half uur even op om een klein ommetje te maken en om in beweging te komen. Probeer ook om niet langer dan twee uur achter elkaar te zitten. Een goed excuus om een glas water te halen of een blokje om te gaan. Ondertussen zijn er genoeg oplossingen waardoor u ook staand kunt werken. Zo kunt u gedurende de dag zittend en staand werken. Beter voor uw gezondheid. Staat u regelmatig op en zit u niet te lang achter elkaar? Dan voelt u zich op de korte termijn een stuk fitter. Op de lange termijn helpt het om het ontstaan van chronische aandoeningen tegen te gaan. Denk hierbij aan diabetes type 2, hart- en vaatziekten en problemen met gewrichten en spieren.

Eet gevarieerd en gezond

Als u gezond eet en genoeg beweegt, blijft u op een gezond gewicht. Hierdoor verkleint het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Neem bijvoorbeeld plantaardige en niet bewerkte producten. In bewerkte producten zitten vaak veel meer onnodige suikers. Kijk maar eens op het etiket van een product uit de supermarkt. Bijvoorbeeld groenten in een potje, wij raden u dan aan om verse groenten te gebruiken. Zo weet u wat u eet. Daarnaast adviseren wij om niet té veel te eten, niet meer dan nodig is.

Slaap voldoende en ontspan

Slaap is belangrijk voor een goed functionerend lichaam en is goed voor uw brein. Tijdens het slapen herstelt uw lichaam zich van fysieke bezigheden, maar verwerken de hersens ook indrukken van de afgelopen dag. Een nacht waarin u 6,5 tot 8 uur slaapt, is voldoende voor uw lichaam. Echter, ieder lichaam is anders dus de duur van de slaap kan per persoon verschillen. Maak ook tijd om te ontspannen. Besteed bijvoorbeeld aandacht aan hobby’s en andere activiteiten die u leuk vindt om te doen.

Neem contact op

Vraagt u zich af: wat is een gezonde leefstijl? En wat kan ik veranderen aan mijn leefstijl om deze gezond te maken? Neem dan contact op met onze leefstijlcoach.

© Copyright – Bewust & Gezond​ – privacy verklaring